پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار
سرخط خبرها

قیمت برنج ایرانی در بازار | ثبات قیمت برنج خارجی در پی کاهش نرخ دلار

  • کد خبر: ۶۶۲۶۸
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
قیمت برنج ایرانی در بازار | ثبات قیمت برنج خارجی در پی کاهش نرخ دلار
برپایه مشاهدات عینی از بازار برنج فروشان در خیابان مصلای مشهد، قیمت هرکیلو برنج ایرانی بین ۲۶ هزار تا ۳۸ هزار تومان، برنج هندی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان است.
محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ براساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت برنج ایرانی درجه یک در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۸ درصد گران‌تر شده است. همچنین در این مدت، قیمت برنج خارجی درجه یک ۱۳۷ درصد افزایش یافته است. حذف ارز دولتی برنج در اردیبهشت سال گذشته، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت انواع برنج خارجی در سال ۱۳۹۹ بوده است. براساس اعلام مرکز آمار، در سال‌های گذشته به طور نسبی مصرف برنج ایرانی در خانوار‌ها یک میلیون و۳۳هزار تن و مصرف برنج خارجی نیز یک میلیون و ۳۰ هزار تن بوده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد که گرانی بیش از حد برنج خارجی بر ۵۰ درصد بازار برنج تأثیر گذاشته است.

برپایه مشاهدات خبرنگار شهرآرا از بازار برنج فروشان در خیابان مصلای مشهد، قیمت هرکیلو برنج ایرانی بین ۲۶ هزار تا ۳۸ هزار تومان، برنج هندی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان است. به گفته برنج فروشان، محدودیت‌های مرزی برای ورود و خروج مسافران از هند و پاکستان نه تنها تأثیر منفی بر بازار برنج خارجی نگذاشته، بلکه قیمت برخی برند‌های برنج خارجی در ۱۰ روز اخیر کاهش هم یافته است. اما در این میان در چند هفته اخیر، قیمت برنج ایرانی دچار نوسان شده است.

همچنین رصد سایت‌های عرضه کننده برنج در فضای مجازی نشان می‌دهد که برنج طبیعت هندی ۱۰ کیلویی به قیمت ۲۴۲ تا ۲۵۱ هزار تومان، برنج هندی خوشبخت ۱۰ کیلوگرمی به قیمت ۲۴۰ تا ۲۵۱ هزار تومان، برنج هندی دانه بلند ۱۰ کیلویی به قیمت ۱۸۵ هزار تومان، برنج ایرانی عنبربو کیسه ۱۰ کیلوگرمی به قیمت ۲۳۰ هزار تومان، برنج هاشمی ۱۰ کیلویی به قیمت ۳۸۸ هزار تومان و هر کیسه برنج پاکستانی با نرخ ۲۴۰ تا ۲۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
 
 

برنج ایرانی گران شده است

هرچند فروشندگان در خیابان مصلی از ثبات قیمت برنج خارجی صحبت می‌کنند، مشاهدات خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که در چند هفته اخیر، قیمت برنج ایرانی در بازار افزایش یافته است. قیمت مصوب و اعلامی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای هرکیلوگرم برنج طارم اعلا ۳۰ هزارو ۷۰۰ تا ۳۴ هزارو ۳۰۰ تومان و برای هر کیلو برنج هاشمی ۲۹ هزارو ۳۰۰ تومان است، اما این نرخ‌ها با واقعیت‌های موجود در بازار متفاوت است و برنج‌های ایرانی بیشتر از این قیمت‌ها در بازار عرضه می‌شوند. به عنوان نمونه برنج طارم تا کیلویی ۳۸ هزار تومان نیز در بازار عرضه می‌شود. قیمت برنج هاشمی نیز در بازار به کیلویی ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان رسیده است.

یک فروشنده برنج ایرانی در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه توزیع کنندگان عمده برنج در شمال قیمت‌های خود را گران کرده اند، می‌گوید: به بهانه کم آبی و احتمال کاهش تولید، نرخ هر کیسه برنج ایرانی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. البته بخشی از گرانی‌ها هم به دلیل رشد هزینه‌های کارگری و تولید بوده است. وی ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه در مرداد، واردات برنج خارجی به منظور حمایت از تولید داخلی به طور موقت ممنوع می‌شود، پیش بینی می‌شود که در تابستان دوباره قیمت برنج داخلی افزایش بیابد.
 
یک توزیع کننده دیگر برنج ایرانی نیز با بیان اینکه در یک سال اخیر برنج عنبربوی خوزستان بیشترین افزایش قیمت را داشته است، می‌گوید: در ابتدای سال گذشته قیمت هرکیلو برنج عنبربو ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان بود، اما اکنون به ۲۳ هزار تومان رسیده است. درواقع گرانی برنج خارجی و مناسب بودن قیمت برنج عنبربو، سبب شده است که برخی خانوار‌ها این برنج را جایگزین برنج خارجی و به خصوص برنج هندی کنند.
 
 

برنج خارجی، ثبات قیمت دارد

یکی از فروشندگان برنج هندی و پاکستانی در خیابان مصلای مشهد با اشاره به محدودیت‌های ایجادشده برای رفت وآمد به هند و پاکستان می‌گوید: در انبار‌های برنج مشهد و چابهار به اندازه‌ای برنج داریم که محدودیت‌های ایجادشده نمی‌تواند قیمت‌ها را در بازار تغییر دهد. علاوه بر این، کاهش قیمت دلار در روز‌های گذشته عملا سبب شده است که برخی توزیع کنندگان عمده برنج، اندکی از قیمت‌های خود بکاهند.
 
این فروشنده ادامه می‌دهد: کاهش قیمت دلار، بازار برنج در مشهد را سنگین کرده است و اگر تا پیش از این شهروندان به دلیل نگرانی از گرانی بیشتر برنج خارجی، بیشتر از نیاز خانوار خریداری می‌کردند، اکنون تقاضای برنج خارجی در بازار به شدت کاهش یافته است. یک فروشنده دیگر برنج‌های خارجی با تایید ثبات در قیمت برنج‌های هندی و پاکستانی می‌گوید: اکنون بهترین برنج هندی در بازار کلی فروش‌ها ۲۲۸ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به هفته گذشته، ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. درمجموع چشم انداز قیمت برنج خارجی، افزایشی نیست و انتظار می‌رود روند ثبات بازار در هفته‌های آینده ادامه بیابد.

یک فروشنده برنج هندی هم تاکید می‌کند که توزیع کنندگان عمده برنج هندی در یک هفته اخیر به دلیل نیاز به نقدینگی، کمی از قیمت‌های خود کاسته اند تا فروش بیشتری داشته باشند. وی تاکید می‌کند: اگر وعده‌ها درباره ترخیص برنج‌های انبارشده محقق شود، احتمال کاهش قیمت برنج خارجی هم وجود دارد.
 
پلوخوری پر هزینه!
 

برنج به میزان کافی در انبار‌ها موجود است

همچنین معاون اموربازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه مشکلی در توزیع برنج در مشهد وجود ندارد و انبار‌های استان پر از این کالای اساسی است، می‌گوید: مصرف برنج خارجی در استان و مشهد بیشتر از سایر استان هاست، اما باتوجه به ذخایر خوبی که در انبار‌ها داریم، محدودیت‌های ایجادشده برای رفت وآمد به هند و پاکستان تأثیری بر قیمت برنج خارجی در بازار نمی‌گذارد. علی غفوری مقدم می‌افزاید: علاوه بر این با شروع ماه مبارک رمضان بر میزان توزیع برنج خارجی در مشهد افزوده شده است و تا پایان این ماه نیز بخش دیگری برنج به بازار تزریق می‌شود، از این رو انتظار می‌رود که بازار برنج خارجی در ماه‌های پیش رو باثبات باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->